کد خبر: ۲۲۶۲۱
|
۱۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۱

اینترنت تعیین کننده سبک زندگی|باور‌ها و ارزش‌ها را قربانی شبکه اجتماعی نکنیم

کارشناس فضای اجتماعی گفت: فضای مجازی و اینترنت در دنیای امروز به گونه‌ای نفوذ کرده است که نمی‌توان زندگی بدون آن را تصور کرد، اما همین فضا آسیب‌های متعددی را با خود به دنبال داشته است که یکی از اصلی‌ترین این آسیب‌ها، تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باور‌ها و ارزش‌ها است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه شبکه‌های اجتماعی به یکی از موضوعات کلیدی و فعالیت روزمره افراد تبدیل شده است به طوری اکثر افراد جامعه از خدمات آن بهره‌مند هستند. می‌توان یادآور شد که با توجه به گسترش روزافزون کاربران شبکه‌های اجتماعی پیوسته، این شبکه‌ها به بخشی اساسی از زندگی کاربران تبدیل شده اند. همچنین شبکه‌های اجتماعی مختلف با سرویس‌ها و خدمات مختلفی که در اختیار کابران خود قرار می‌دهند، موجب تاثیرگذاری بیشتر روی زندگی آن‌ها و جامعه و رفتار‌های اجتماعی می‌شوند. باید اذعان کرد که ظهور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بهعنوان رسان‌های قدرتمند در سال‌های اخیر رشد حیرتانگیزی کرده و نوید‌ها و تهدیدات بسیاری را به همراه داشته است.

بر اساس گزارش جهانی منتشره در سال ۲۰۱۹، تعداد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی در ایران ۴۷ میلیون نفر بوده و ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در ایران ۵۷ درصد تخمین زده شده است. همچنین طبق این گزارش در ژانویه سا ل ۲۰۲۱، تعداد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی در ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳.۳۶ میلیون نفر رسیده است و میزان این شاخص در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۹.۳۶ خواهد رسید.

باید گفت براساس این گزارشات ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۴ درصد بوده و در سال ۲۰۲۱، حدود ۷۱ درصد برآورد می‌شود.

در همین رابطه محمدرضا علیمردانی کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در رابطه با شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: مزیت اصلی شبکه‌های اجتماعی، یکپارچهسازی امکانات پایگاه‌های مختلف است. همچنین شبکه‌های اجتماعی مجازی گون‌های از رسانه‌های اجتماعی هستند که امکان دستیابی به شکل جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراکگذاری محتوا را در اینترنت فراهم آورده است.

وی افزود: به دلیل رشد روزافزون تعداد اعضا و بعد تأثیرگذاری بر فضای واقعی، این شبکه‌ها اهمیت چشمگیری یافته و طی یک دهه از پدیده‌هایی محلی به پدیده‌هایی جهانی تبدیل شدهاند. کاربران از شبکه‌های اجتماعی مجازی اقبال بسیار گسترد‌های کردهاند و آن را فرصتی مناسب برای ارتباط، دوستی، آموزش و حتی فضایی برای تجارت و کسب درآمد میدانند. بنابراین، بهتر است به جای آنکه آن‌ها را نادیده یا دست کم بگیریم، نگاه واقعبینان‌های به کارکردها، مزیت‌ها و تهدید‌های این شبکه‌ها داشته باشیم.

علیمردانی تصریح کرد: فضای مجازی و اینترنت در دنیای امروز به گونه‌ای نفوذ کرده است که نمی‌توان زندگی بدون آن را تصور کرد، اما همین فضا آسیب‌های متعددی را با خود به دنبال داشته است که یکی از اصلی‌ترین این آسیب‌ها، تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باور‌ها و ارزش‌ها است. در برابر این مهم، مسئولان وظایف متعدد و مهمی دارند؛ از جمله افزایش آگاهی‌های عمومی، تقویت آموزش و پرورش و جدیتر پرداختن به فعالیت‌های مرکز ملی فضای مجازی. در این صورت می‌توان از فضای مجازی به عنوان یک فرصت بهره گرفت، بی آن که تهدید‌های آن برایمان دردسرساز شود.

لازم به ذکر است که ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید مورد توجه سازمان و دولت‌های مختلف قرار بگیرد و به عقیده بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، باید با نگاهی مثبت تهدید‌های احتمالی موجود در آن را تبدیل به فرصت کرد و از افزایش ضریب نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در کشور‌ها و مناطق مختلف جهان بهترین استفاده را کرد.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی